Памер шрыфту
A- A+
Iнтэрвал памiж лiтарамі
Каляровая схема
A A A A
Дадаткова

Вусны экзамен

Як падрыхтавацца да вуснага экзамену: вучымся гаварыць прыгожа

Вусныя экзамены - двайны стрэс: да зразумелага хвалявання дадаецца страх публічна адказваць. Як навучыцца правільна гаварыць і спраўляцца з негатыўнымі эмоцыямі? 

Ня бянтэжыцца на публіцы, гаварыць упэўнена і пісьменна вучаць на спецыяльных курсах па аратарскім майстэрстве. Праграма падрыхтоўкі будуецца на аснове маўленчых практыкаванняў, ролевых гульняў і выступаў. Вядома, пад кіраўніцтвам вопытных педагогаў вы хутчэй дасягнеце вынікаў, але і займаючыся дома можна дамагчыся чыстага і выразнага вымаўлення, пазбавіцца ад слоў-паразітаў і здабыць упэўненасць у сабе.

Многія лічаць, што страх перад выступам на публіцы адчуваюць толькі людзі, нясмелыя і сарамлівыя ад прыроды. На самай справе праз такія перажыванні праходзіць практычна кожны. Не ў вас аднаго ад хвалявання блытаюцца думкі, пацеюць далоні, слабеюць калені, пачашчаецца пульс і зрываецца голас.

Фелікс Кірсанаў, аўтар праграмы навучання, выкладчык курсу "Прамоўніцкае мастацтва і майстэрства зносін" Orator.ru ":

- Упэўненасць у сабе - гэта звычайны навык, які здольны развіць у сабе любы чалавек. Навучыцца мець зносіны ўпэўнена можна, толькі маючы зносіны, адны толькі кніжкі тут не дапамогуць - важная практыка. Пры гэтым не абавязкова шукаць вялікіх аўдыторый або чакаць вусных экзаменаў, практыкавацца трэба "тут і цяпер", выкарыстоўваць любую сітуацыю: не сароміцца задаць пытанне, перапытаць, удакладніць і г. д. Усе нашы дасягненні "ідуць" ад галавы, таму выхоўваць упэўненасць ў сабе пачынайце з правільных установак:

  • праз страх перад аўдыторыяй праходзяць усе людзі, хваляванне пры публічных выступах - ня паталогія, а нармальная з'ява (замест: "я нейкі не такі"),
  • пазбавіцца ад скаванасці і няўпэўненасці не так складана, як можа здацца,
  • што б мы ні сказалі, заўсёды знойдуцца людзі, якім штосьці не спадабаецца, і гэта нармальна - негатыўнай ацэнкі навакольных не трэба баяцца, ўспрымайце яе, як належнае.

Спакой, толькі спакой

Нават хвалюючыся, можна вырабіць добрае ўражанне на прыёмную камісію. Як выглядаць спакойны i ўпэўнены:

  • адказваючы па канспекце, час ад часу глядзіце ў вочы экзаменатару,
  • жэсты павінны быць свабоднымі,
  • кажаце пераканана гучным голасам, а не ледзь чутным шэптам,
  • пазбягайце доўгіх і лішніх паўз, частых запінак.

Усё гэта надасць вам унутранай упэўненасці, якую адчуюць і педагогі: раз упэўнены - значыць, ведае. Практыкуйцеся і ў бесперапыннасці прамовы, напрыклад, 10 хвілін кажаце пра які-небудзь прадмеце або з'яве.


Што рабіць, калі збіліся з думкі:

  • прагаворыце сам сабе слова "таму што", "таму" - яны дапамагаюць знайсці патрэбныя словы і думкі,
  • задайце сам сабе пытанне, звязанае з тэмай адказу (напрыклад, які навуковец стаяў ля вытокаў дадзенага кірунку? якім памерам напісана верш?),
  • перайдзіце да сумежнай, роднаснай тэме, з яе вы хутчэй зможаце вярнуцца да галоўнага прадмету абмеркавання,
  • паўстала замешка - развейце апошнюю думку.

Экспрэс-дапамога

Падыходзіць ваша чаргу адказваць? За 5 хвілін да выхаду да стала экзаменатара выканайце шэраг практыкаванняў - яны дапамогуць вам супакоіцца і сканцэнтравацца.

  • Патрыце рукі, глыбока ўздыхніце - гэта расслабляе плечы, шыю, усё мышцы, звязаныя з голасам. Распавольце мышцы твару. Калі ёсць магчымасць - прайдзіцеся, хада супакойвае, бо ўзмацняе кровазварот. Улічыце, адзежа каля горла і стану не павiнна быць цеснай, каб можна было свабодна дыхаць.
  • Перш чым гаварыць, скажыце пра сябе "два". У гэтым аднаскладовыя слове ёсць галосная, прамаўляючы якую вы паслабляеце горла. Паміж верхнімі і ніжнімі зубамі ўтворыцца прамежак, так вы даможацеся дакладнай і правільнай артыкуляцыі.
  • Выпрастайце спіну і шыю, разгарніце плечы, падыміце галаву, каб падбародак прыняў гарызантальнае становішча. Седзячы, захоўвайце прамую выправу. Звядзіце лішнія руху да мінімуму - яны адцягваюць не толькі вас, але і экзаменатара.

Раздзелы сайта