Памер шрыфту
A- A+
Iнтэрвал памiж лiтарамі
Каляровая схема
A A A A
Дадаткова

Хутка экзамен

Экзамены: зваротны адлік

Экзамен у перакладзе азначае "выпрабаванне". Гэтае слова, у адрозненне ад многіх іншых, захавала сваё значэнне абсалютна, без найменшых зменаў. Што б ні адбывалася з сістэмамі адукацыі, з тэхнічным прагрэсам і псіхалогіяй людзей, экзамены працягваюць заставацца выпрабаваннем для ўсіх, хто да іх рыхтуецца, а таксама хто не рыхтуецца, але таксама здае, для іх бацькоў, настаўнікаў і іншых дзеючых асоб. Такім чынам, пачынаем зваротны адлік, які прывядзе да шчаснага старту - і, само сабой зразумела, ўдаламу фінішу экзаменацыйнага марафону


Засталося два месяцы

Рыхтавацца да іспыту трэба як мінімум за два-тры месяцы. Менавіта за гэты час можна прайсці так званую гіпербалу паўтораў. Сутнасць яе ў наступным: кожнае наступнае паўтарэнне інфармацыі павінна аддзяляцца ад папярэдняга ўсё большым прамежкам часу. Другое паўтарэнне будзе праз 30 хвілін, трэцяе - праз дзень, чацвёртае - праз два-тры тыдні. І перад самым экзаменам, праз два месяцы вы паўторыце матэрыял пяты раз. Менавіта такое гіпербалічных размеркаванне дазваляе максімальна эфектыўна запомніць вывучанае. Такім чынам, прачытваем неабходны для іспыту матэрыял, разумеем яго (чым глыбей асэнсаванне, чым лепш захоўваецца ў памяці), падмацоўваюць вобразамі і ўражаннямі (чым мацней ўражанне ад інфармацыі, тым лепш яна запамінаецца). Пачынаем займацца спортам, штодня шпацыраваць на паветры, класціся і ўставаць у адно і тое ж час. Абмяжоўваем вечарынкі з сябрамі, прагляд тэлевізара і відэа, адмаўляемся ад любімых камп'ютэрных гульняў.

Гэтымі няхітрымі спосабамі мы наладжваем арганізм на працоўны лад, супакойваем свядомасць і канцэнтруем намаганні. Добра, калі ў гэты перыяд мы пачнем складаць планы: на месяц, тыдзень, дзень. Напісанне на паперы сваіх задач прыводзіць у дзеянне падсвядомага "рулявога", які дапаможа не звярнуць з курсу.


Засталося два тыдні

Робім чацвёрты паўтор матэрыялу. Добра падыходзіць напісанне ... шпаргалак. І гэта зусім не значыць, што мы возьмем іх на экзамен. З дапамогай кароткага выкладу асноўных прынцыпаў і структуры матэрыялу мы выдатна "ўкладваем" у галаве вялікі аб'ём інфармацыі.

Пачынаем займацца майстэрствам пераказу. Да гэтага часу падрыхтоўка да экзамену складалася з чытання і напісання. А зараз можна паспрабаваць і пагаварыць. Запісваем свае адказы на магнітафон або відэакамеру. Потым глядзім і дзівімся сваёй коснаязыкасцю і разгубленай ўвазе. І вучымся - быць упэўненымі, спакойнымі, добразычлівымі.


Застаўся адзін дзень

Плануем гэты дзень так, каб ён уключаў у сябе ежу, сон і фізічную актыўнасць. Даём мозгу шанец час ад часу пераключацца, інакш ён выкіне белы сцяг і адмовіцца запамінаць што-небудзь.

Наведваем кансультацыю. Слухаем кожнае слова выкладчыка, задаем пытанні. Вельмі важна высветліць фармальнасці, якія на першы погляд здаюцца дробязнымі: імя і імя па бацьку экзаменатара, правілы афармлення адказу, дазволеныя дапаможнікі, даведнікі і г. д.

Кладзёмся спаць не пазней 23-00. Завучванне ў ноч перад іспытам можа сапсаваць справу. Ноччу актывізуюцца такія пачуцці як страх, паніка, песімізм (гэта ведаюць усе псіхіятры). Акрамя таго, у сне інфармацыя мае ўласцівасць "раскладацца па палічках" самастойна. Ні ў якім разе не п'ём заспакаяльных лекаў, алкаголю, кавы. Гаворым сабе перад сном: "гэта ўсяго толькі экзамен".


Засталося некалькі гадзін

Устаўшы з ложка, не хапаемся за падручнікі і канспекты з тым, каб яшчэ што-то давучыць. Псіхолагі даказалі, што пры гэтым мы запомнім толькі тое, што прачыталі раніцай, а астатняе забудзем! Мала таго: нават тыя фрагменты, якія мы худа-бедна запомнілі, пры дадатковым стрэсавым паўторы могуць "вышмаравацца". У гэтым выяўляецца так званы закон рэтраакрыўнага тармажэння памяці: кожнае наступнае запамінанне тармозіць папярэдняе.

Такім чынам, спакойна ўстаем, снедаем (абавязкова!). Лепш за ўсё ў такі момант падыдзе каша.

Апранаемся. Маем на ўвазе, што выкладчыкі і настаўнікі, як правіла, людзі кансерватыўныя і не самыя багатыя. Таму не будзем раздражняць іх погляд страшэннымі нарадамі па апошнім піску моды. Адмаўляемся таксама і ад дэкальтэ, празрыстых блузак, беспамерных штаноў ці супер-міні-спадніц. Эфект, выраблены чорным колерам лаку на пазногцях або занадта яркімі ценямі, таксама нам наўрад ці патрэбны.

Словам, апранаемся спакойна, строга, акуратна. Вельмі важна, каб у вопратцы было зручна, бо нас чакаюць сур'ёзныя хваляванні, і дадаваць да іх стрэс ад няўтульнай адзення не трэба.

Маленькая хітрасць для дзяўчат: адмаўляемся на сёння ад любімых духаў. Уявіце сабе выкладчыка, якога цэлы дзень "кормяць" самымі рознымі пахамі, у тым ліку і агрэсіўнымі. Калі мы дамо яму некаторую парфумерную перадышку, ён (ці яна) будуць нам удзячныя.

Прыходзім на экзамен своечасова. Выключаем плэер, пэйджар, мабільнік, хаваем ўсё гэта ў торбу і забываемся на час. Правяраем, ці піша ручка. Кажам сабе: "Гэта ўсяго толькі экзамен. Адзін з многіх у маім жыцці".


На экзамене

Заходзім у аўдыторыю ўпэўнена, але не бесцырымонна. Вельмі важна скласці аб сабе добрае першае ўражанне. Выкладчык павінен адразу зразумець, што ўсё ў парадку, панікі няма, прадмет вывучаны. Акрамя таго, не варта забываць, што любы экзаменатар - гэта чалавек. Таму з ім трэба вітацца, глядзець яму ў вочы (хоць бы часам), пры неабходнасці прасіць прабачэння і не баяцца. Самае страшнае, што можа зрабіць выкладчык - выдаліць з экзамену. Падумаем пра тое, што яму таксама не вельмі прыемна цэлы дзень сядзець у душнай аўдыторыі і слухаць аднолькавыя адказы на аднолькавыя пытанні.

Атрымаўшы білет, не каментуем змест радаснымі або цяжкімі рэплікамі. Што б ні было там напісана, спакойна ідзем і садзімся рыхтавацца. Калі разумеем, што зусім нічога не ведаем, можна папрасіць іншы білет. АЛЕ - гэта зніжае адзнаку на адзін бал!

Сядаем на месца, супакойваемся, робім некалькі неглыбокіх удыхаў і выдыхаў, засяроджваемся і ўнікаем ў сутнасць пытанняў. Калі павольна і выразна прамаўляць пра сябе словы, памяць часам сама паслухмяна здабывае патрэбныя веды. Тут дзейнічае закон паслядоўных уражанняў: прадстаўленні, якія ўзнікаюць пры ўспаміне, выклікаюць наступныя за сабой. Гэта значыць, успомніўшы адну дэталь "карцінкі", мы аўтаматычна можам выклікаць у свядомасці ўсе астатнія...

Складаем падрабязны план адказу, запісваем важныя вызначэння, формулы, схемы. Рэпетуем пачатак адказу: яно павінна быць змястоўным і выразным.


На адказе

Ісці адказваць лепш не ў самым пачатку і не ў самым канцы. Прычын таму некалькі. З раніцы экзаменатары звычайна поўныя сіл і могуць дазволіць сабе выдаткаваць час на доўгую гутарку з прыхільнасцю. Да канца дня яны ўжо стамляюцца, лягчэй раздражняюцца і больш схільныя да хуткай ацэнцы. Тым, хто ведае ўсё выдатна, складанае пытанне "у лоб" толькі дапаможа атрымаць сваю "пяцёрку". Астатнім гэтая тактыка можа прынесці засмучэньня.

Так што лепш за ўсё ісці адказваць у сярэдзіне экзамену, пажадана пасля абедзеннага перапынку ў выкладчыка, калі ён адчувае сябе залагоджана. З аднаго боку, ён ужо задумваецца пра тое, каб хутчэй скончыць з экзаменамі, а з другога - яшчэ не схільны да агрэсіўных метадам паскарэння. Добра адказваць пасля адкрыта слабога студэнта, каб выкарыстоўваць параўнанне ў нашу карысць.

Падчас адказу сочым за сваімі манерамі: ня жуём жуйку, глядзім у твар выкладчыку, сядзім прама, не адкідваюцца назад і не балансуем на краёчку крэсла. Кантралюем рукі: ня папраўляем штохвілінна валасы, не чэшам нос і ня хапаемся за вуха. Выкладчык не без падставы палічыць гэта прыкметамі нездаровага хвалявання, западозрыць спісванне і пачне задаваць дадатковыя пытанні.

Не перапыняйце экзаменатара, ня крытыкуйце яго. Мы тут не для спрэчак і не для таго, каб даказаць сваё інтэлектуальную перавагу. Калі вельмі хочацца запярэчыць, можна сказаць: "Я згодны з вамі, але хацеў бы дадаць..."

Гаворым ясна, выразна, не занадта гучна. У ідэале кожны пытанне павінна займаць не больш за 5-7 хвілін. Папярэдне прадумваем магчымыя дадатковыя пытанні, і спрабуем адказаць на іх загадзя.

Думаем пра тое, што экзаменатар прыйшоў сюды для таго, каб вызначыць узровень ведаў, а не для таго, каб ажыццявіць таемныя садысцкія жаданьні ў дачыненні экзаменуемых.


Прыёмы, якія мабілізуюць інтэлектуальныя магчымасці

Падчас стрэсу адбываецца моцнае абязводжванне арганізма. Гэта звязана з тым, што нервовыя працэсы адбываюцца на аснове электрахімічных рэакцый, а для іх неабходна дастатковая колькасць вадкасці. Яе недахоп рэзка зніжае хуткасць нервовых працэсаў. Такім чынам, перад інтэлектуальным выпрабаваннем (алімпіяда, экзамен, г. д.) мэтазгодна выпіць некалькі глыткоў вады. У антыстрэсавых мэтах ваду п'юць за 20 хвілін да або праз 30 хвілін  пасля ежы.

У стрэсавай сітуацыі парушаецца гарманічнасць работы левага і правага паўшар'я. Для таго каб узгадніць працу паўшар'яў, у сітуацыі, якая патрабуе неадкладнага засяроджвання можна ўжыць наступны прыём: намаляваць на чыстым аркушы паперы касы крыж, падобны на літару «Х», і некалькі хвілін сузіраць яго.

Для барацьбы з кіслародным галаданнем існуе прыём пад назвай «энергетычнае пазяханне». Пазяхаць неабходна тым часцей, чым больш інтэнсіўнай разумовай дзейнасцю вы занятыя. Як правільна пазяхаць? Падчас пазяхання абедзвюма рукамі масажаваць кругавымі рухамі сухажыллі (каля вушэй), якія злучаюць ніжнюю і верхнюю сківіцы. Для таго каб засцерагчы свой арганізм ад кіслароднага галадання, дастаткова  3-5 пазяханняў.

Раздзелы сайта