Як паўтараць матэрыял
1. Паўтараць матэрыял трэба не "пра сябе". Такі спосаб самаправеркі неэфектыўны. Здаецца, што памятаеш, ведаеш, а пачынаеш адказ, ён атрымліваецца скамечаным, адрывачным. Лепш скласці план, схему адказу, і абавязкова на паперы, а не ў розуме.
2. Паспрабаваць адказы на самыя цяжкія пытанні расказаць дома ўважліваму слухачу. Або запісаць адказ на магнітафон, а потым паслухаць сябе з боку. Перад вусным экзаменам можна правяраць сваю гатоўнасць, распавядаючы свой адказ услых перад люстэркам. Тады ўключаецца адмысловы выгляд памяці - речедвигательная памяць. На экзамене гэты матэрыял лёгка ўспомніцца.
3. Часам здаецца: вывучыць усё, што трэба, немагчыма, проста рукі апускаюцца. Тады варта аддзяліць лёгкія пытанні ад самых цяжкіх і паглядзець, ці нельга перакінуць масток ад больш лёгкага матэрыялу да цяжкага.
4. Ня паўтараць білеты па парадку. Лепш напісаць нумары на лісточках і цягнуць, як на іспытах.
5. Уставаць і класціся лепш у звыклае час. Спаць не менш 9 гадзін. Прыступаць да заняткаў, як і ў школе, у 8.30-9.00.
6. Тым, каму не трэба шмат часу "на разварушванне", пачынаць падрыхтоўку варта з больш цяжкіх пытанняў і тэм. Звычайна такія школьнікі і стамляюцца хутчэй. Калі ж працаздольнасць нарастае паступова, лепш не губляць часу і спачатку хутка паўтарыць больш лёгкі матэрыял.
7. Праз кожныя 50-60 хвілін заняткаў рабіць перапынак на 10 хвілін. Пасля 2-3 гадзін працы зрабіць перапынак на паўгадзіны для адпачынку і другога сняданку. Потым можна пазаймацца яшчэ 3-4 гадзіны і адпачыць ня менш 2-й гадзіне (уключаючы абед, шпацыр або нават сон). Пасля адпачынку - яшчэ 2,5-3 гадзіны працы.
8. Памятаць - любое дадатковае напружанне (чытанне мастацкай літаратуры, прагляд тэлеперадач, гульня ў шахматы і г. д.) павялічыць і без таго інтэнсіўную нагрузку на псіхіку.
9. Ня спрабаваць нагнаць упушчанае ўвечары - эфектыўнасць такой працы вельмі малая.
Залатое правіла добрага запамінання - інтэлектуальная праца з матэрыялам.
Каб добра запомніць матэрыял, у працэсе працы неабходна задаваць сабе пытанні, якія тычацца прадмета:
- Яго паходжанне і корань.
- Прычыны яго паходжання.
- Яго гісторыя.
- Яго якасці і характарыстычных рысы.
- Прадметы, звязаныя з ім.
- Яго ўжыванне і прымяненне.
- Што ён даказвае.
- Яго вынікі і следства.
- Яго канец і магчымая будучыня.
- Ваша меркаванне пра яго і прычыны гэтага меркавання.
Гэтыя пытанні, лічыць Вільям В. Аткінсан, прымусяць вас класіфікаваць, прывесці ў парадак, абмеркаваць, разгледзець і вызначыць розныя ўласцівасці. Сістэма разаўе ў вас здольнасці ўзгадваць, мысліць, вывучаць і назіраць.
Не выпрабаваўшы, з прычыны уяўнай прастаты гэтай сістэмы, не адмаўляйцеся ад яе. Скарыстайцеся ёй хаця б на адным прадмеце пры адпаведнай нагодзе, і вы ўбачыце ўсю яе карыснасць.